Wat is procurement en is dit iets voor mijn bedrijf?

Procurement is een term die u waarschijnlijk steeds vaker hoort. Het is een term die soms wordt verward met purchasing, maar dit omvat niet het hele begrip. In dit artikel leggen we uit wat procurement is, waarvoor het wordt gebruikt en geven we u hopelijk beter inzicht in de toepasbaarheid voor uw bedrijf. 

Wat betekent procurement? 

We kunnen procurement het beste omschrijven als activiteiten die gericht zijn op het beheersen en sturen van de inkomende goederenstroom van een bedrijf tot aan het moment waarop deze goederen in productie gaan. Zoals we eerder al schreven is procurement meer dan alleen purchasing (inkoop). Het omvat namelijk ook voorraadbeheer, materiaalbehoefteplanning en transport.  

Pay only  

Een voorbeeld van een procurement die wordt gebruikt voor betaalmogelijkheden van inkooporders is pay only. Dit wordt gebruikt wanneer uw bedrijf een inkoopbestelling plaatst bij een leverancier. De leverancier wordt dan ook de factuurcrediteur. De tussenpersoon die voor de procurement oplossing zorgt ontvangt, controleert, scant, boekt en betaald deze factuur vervolgens. Dit zorgt ervoor dat u ontlast bent van alle werkzaamheden omtrent het betalen van de facturen.  

Procure-to-pay 

Naast pay only is er ook een optie voor procure-to-pay. Deze omvat net iets meer dan de pay only optie. Het betekent namelijk dat het bedrijf wat tussen de twee partijen zit niet alleen de inkooporder betaalt, maar deze ook plaatst. Het bedrijf bewaakt de bestelling dan tot het moment van levering.  

Source-to-pay 

Een derde oplossing voor betaalmogelijkheden in het inkoopproces is source-to-pay. Hierbij wordt eerst een analyse van de markt gemaakt. Daarna wordt er een leverancier geselecteerd die het beste aansluit bij de wensen en commerciële voorwaarden van uw bedrijf.  

Het belang van procurement voor uw bedrijf  

Er zijn dus verschillende gradaties waarin een oplossing voor de betalingen plaats kan vinden. Het is van belang om na te gaan op wat voor manier een oplossing als deze van pas zou kunnen komen bij uw bedrijf. Op een strategisch niveau nadenken over uw inkoopbeleid zorgt ervoor dat er daadwerkelijk wordt nagedacht over het inkopen van producten in plaats van dat er zomaar wordt ingekocht. Naast deze soorten procurement bestaat er bijvoorbeeld ook nog e-procurement en indirect procurement.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *