Rugklachten voorkomen bij fysiek werk

Verricht je fysiek werk? Dan is het belangrijk dat jij je rug niet overbelast. Te zwaar tillen is hier een goed voorbeeld van. Hier kun je niet alleen last krijgen van je rug, maar ook van je schouder, knieën en/of nek. Het is dan ook niet voor niets dat 30% van alle ziekteverzuim komt door fysieke overbelasting. Daarom is het verstandig om hier wat aandacht aan de besteden. 

Wat kun je doen om rugklachten te voorkomen?

Als je in je dagelijkse werk veel zware dingen moet tillen, dan moet je werkgever ervoor zorgen dat je hier zo min mogelijk last van krijgt, zowel op korte als lange termijn. Je werkgever profiteert er tenslotte ook van dat je op lange termijn ingezet kan worden. Werkplekken moeten namelijk zo ergonomisch mogelijk ingericht wordt. Dit geldt zowel voor kantoorwerk als productiewerk. 

Ergonomisch werken in de productiebranche

Vooral in de productiebranche is het belangrijk dat er ergonomisch gewerkt kan worden. Het komt namelijk vaak voor dat je zware producten moet tillen. Als er grote pallets met zware producten verplaatst moeten worden, moet dit wel op een ergonomische en efficiënte manier gebeuren. Zo zijn er verschillende apparaten en systemen die je het werk kunnen vergemakkelijken. Denk bijvoorbeeld aan een heftafel, waarbij goederen verticaal verplaatst kunnen worden of een elektrische palletwagen, waarmee je goederen gemakkelijk vervoert zonder krachtinspanning.

Hoeveel mag een werknemer eigenlijk tillen?

Er is geen wettelijke bepaling voor hoe zwaar een werknemer mag tillen, maar over het algemeen wordt 23 kilo als maximum aangehouden. Het gaat hierbij niet alleen om het gewicht, maar ook om de afstand die bijvoorbeeld getild moet worden. Bij extra zware omstandigheden is het maximum bijvoorbeeld 12 kilo. In de bouw is het zelfs zo dat goederen zwaarder dan 50kg niet handmatig verplaatst mogen worden. Hiervoor zijn dus specifieke hulpmiddelen nodig om je hierbij te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.