Freelancen is populairder dan ooit tevoren en in Nederland alleen al zijn er echt honderdduizenden ZZP’ers die zelfstandig werken. De grootste uitdaging die deze freelancers gemeen hebben, is dat ze zelf voor werk moeten zorgen. Ze moeten netwerken, reageren op openstaande opdrachten en contact leggen met potentiële opdrachtgevers. Maar hoe kun je het beste een freelance opdracht binnenhalen en hoe zorg je ervoor dat je boven op de stapel van sollicitanten komt te liggen? In deze blog geven we een aantal tips.
Een freelance opdracht moet je vinden of het komt vanzelf naar je toe. Maar het gebeurt nooit helemaal vanzelf. Als je wil dat opdrachtgevers contact met jou opnemen om te vragen of je beschikbaar bent, zul je ook zichtbaar moeten zijn. Er zijn verschillende manieren om goed zichtbaar te zijn. Je kunt bijvoorbeeld investeren in reclame en advertenties, maar nog belangrijker is om online zichtbaar te zijn.
Laat een goede en duidelijke website maken waarop je meer vertelt over wie je bent, wat je doet en welke kwaliteiten je hebt om problemen op te lossen. Op die manier kun je opdrachtgevers triggeren om contact met je op te nemen. LinkedIn is ook een krachtige tool die je kunt inzetten als je op zoek bent naar een nieuwe freelance opdracht. Veel opdrachtgevers zitten op dat platform en zijn altijd op zoek naar talent dat hen kan helpen. Zorg dat je profiel in orde is en post regelmatig over je vakgebied, zodat je ook laat zien dat je kennis en de know-how hebt.
Je kunt er vanuit gaan dat je de vraag “waarin onderscheid je jezelf ten opzichte van de rest?” gaat krijgen als je op een freelance opdracht reageert. Wees je er ook van bewust dat je jezelf en je dienstverlening moet verkopen en dat je dus een potentiële opdrachtgever moet overtuigen waarom ze voor jou moeten kiezen. Als je nog geen idee hebt hoe je jezelf onderscheidt van de rest, is het slim om hier goed over na te denken. Iedereen heeft zijn eigen unieke kwaliteiten en eigenschappen die tegelijkertijd ook de doorslaggevende keuze kunnen zijn dat een opdrachtgever voor jou kiest. Je onderscheidend vermogen kun je heel goed verwoorden op je LinkedIn-pagina, website en uiteraard in een kennismakingsgesprek.
Als ZZP’er heb je wel een beetje zelfvertrouwen nodig. Als je tegenover een potentiële klant zit, is het natuurlijk veel krachtiger om te zeggen dat je een probleem gaat oplossen in plaats van dat je een probleem kan oplossen. De truc is om zo veel mogelijk twijfel bij een opdrachtgever weg te nemen. Ze willen immers betalen voor kwaliteit en voor een specialisme dat ze nodig hebben, maar ze geven het wel uit aan iemand die ook zeker weet dat die de klus kan klaren. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je arrogant overkomt, want zelfverzekerdheid en arrogantie zijn echt twee compleet verschillende dingen.
Het klinkt misschien vreemd, maar of je een opdracht krijgt is ook afhankelijk van de gunfactor. Als je geen klik hebt met de potentiële klant, is het ook lastig om een freelance opdracht binnen te halen. Houd er ook altijd rekening mee dat je niet alleen een product of een dienst verkoopt, maar vooral jezelf. De prijs is eveneens belangrijk, maar wel secundair. Als jij de beste keuze bent dan zal de klant ook bereid zijn om het tarief wat je voor ogen hebt te betalen. Uiteraard moet je ervoor waken dat je jezelf niet uit de markt prijst, maar daar kun je logischerwijs wat onderzoek naar doen. Neem gewoon eens een kijkje bij concurrenten en welke tarieven en bijbehorende services zij hanteren en aanbieden.